מאות אלפי טונות של פסולת אורגנית מתגלגלות בישראל ומתחננות: אל תטמינו אותי!

אם יש להן מזל הן יגיעו לפארק אור הממוקם בבקעת הירדן וייקלטו באחת מארבע החברות שפועלות בו, יתגלגלו גם ביניהן ויקבלו חיים חדשים.

 

כלכלה מעגלית

 

 

כלכלה מעגלית כמנוף לצמיחה עסקית

פארק מיחזור אחד ובו ארבע חברות שהאינטראקציה ביניהן היא מודל מעשי שמדגים כיצד כלכלה מעגלית המבוצעת כהלכה היא מנוף לצמיחה עסקית. וכפי שכולנו יודעים, כדי לצמוח גבוה דרושים שורשים עמוקים ובסיס יציב. במקרה של פארק אור, את העוגן מספקת חברת קומפוסט אור, יצרן הקומפוסט החקלאי ואחת מחברות המיחזור הגדולות בארץ. קומפוסט אור מטפלת בכל שנה בחצי מיליון טון של חומר אורגני (בוצה עירונית וגזם נוי עירוני) ומייצרת מהם קומפוסט מעולה המשווק לחקלאים בכל רחבי הארץ. במידה וחומרים אלו לא היו מגיעים לטיפול בפארק אור, קרוב לוודאי שהיו מוטמנים או נשרפים, משתחררים לאטמוספירה כגזי חממה ומהווים מקור לזיהום. כל גרם של חומר אורגני שמגיע לאתר החברה יוצא כמוצר מועיל לחקלאות, אפס הטמנה. קשה למצוא עוד תעשיית מיחזור בהיקף דומה בישראל ואף בעולם.

 

תהליך ייצור הקומפוסט מבוצה וגזם שפותח בקומפוסט אור הוא ייחודי גם במונחים בינלאומיים וראיה לכך היא הדרישה ליישום המודל ע"י קבוצות רבות מרחבי העולם. יזמות, פיתוח ומחקר הם חלק מה-DNA של קומפוסט אור והם גם הסוד מאחורי שלוש החברות החדשות שצמחו בו.

 

פעילות קומפוסט אור

 

חברת פרטילו לוקחת חלק בכלכלה המעגלית

 

במחקר התואר השני שביצע אגרונום החברה, איל בן נבט, באוניברסיטת בן גוריון נולד מוצר הכופתיאור של חברת פרטילו. כיום, פרטילו משתמשת בקומפוסט של קומפוסט אור כחומר הבסיס לייצור כופתיות קומפוסט דחוסות הניתנות להעשרה בחומרי הזנה נוספים ע"פ בדיקת קרקע ודרישת החקלאי. לכופתיאור חיי מדף ארוכים, הוא מאפשר דיוק בדישון ופועל בשחרור איטי. אולם כופתיאור הוא הרבה מעבר לדשן הרגיל. הכופתיות המיוחדות של פרטילו מועשרות באחוז חומר אורגני גבוה החיוני כל כך בשדה חקלאי ובגינת הבית. לפרטילו קיים מקור נוסף לחומר גלם אורגני עשיר בחנקן, והוא זבל עופות שגדלו על רפד לולים הסקיוריפד מוצר של חברת אקולוגז כופתיות עץ, שצמחה אף היא בפארק אור.

 

 

פרטילו

 

 

 

חברת אקולוגז

 

חברת אקולוגז הציבה לעצמה כמטרה ראשונה לתת מענה ברמה הלאומית לבעיית פסולת הגזם החקלאי בישראל שבגללה סובלים מאות אלפי אזרחי המדינה משריפות חקלאיות מזהמות. צוות אקולוגז ניצל היטב את תקופת הקורונה לפיתוח מערך שלם המסוגל לקלוט ערימות גזם מהמטע או היער העוברות סדרת שלבי ניקוי קפדני. לאחר שלב קריטי זה, העץ הנקי עובר ריסוק וקיצוץ דק ובהמשך דחיסה ועיקור בקיטור לייצור הסקיוריפד המיוחד. תהליכי הייצור מעניקים לסקיוריפד שטח פנים גבוה פי כמה מכל נסורת או רפד אחר. שטח פנים גדול משמעותו כושר ספיחה ונידוף נוזלים גבוה. לכושר נידוף גבוה יש חשיבות בשמירה על טווח לחות תקין לאורך המדגר. רפד יבש מסייע בהפחתת התפתחות פתוגנים ומוריד סיכוי כללי למחלות בלהקה. למרות תוצאות טובות בלולים רבים בארץ, צוות אקולוגז עובד כבר על הדור הבא של רפד הלולים החדשני בשת"פ עם אור פחם הארץ, החברה הרביעית בפארק אור.

 

 

אור פחם הארץ

 

חברת אור פחם הארץ

 

חברת אור פחם הארץ מפתחת מוצרי ביו-פחם (Biochar) בשיטה הנקראת פירוליזה. החברה מפתחת סופחן אמוניה שישולב בעתיד בסקיוריפד להפחתת ריחות רעים מהלול. מוצר נוסף של אור פחם הארץ הוא הקומפוצ'אר – מצע שתילה ביו-פחם, עשיר בחומרי הזנה ומוכן לשימוש בחקלאות ובגינת הבית. חשוב לדעת כי כל טון של קומפוצ'אר מחזיק טון של פחמן דו חמצני במצב יציב והשימוש בו מפחית גזי חממה מהאטמוספירה.

תפריט נגישות

Call Now Button