האם קומפוסט מושך בעלי חיים ואיך מתמודדים איתם?

קומפוסט הוא נכס של ממש. מצד אחד, הניצול של הפסולת האורגנית מפחית את כמויות האשפה שהולכות ונערמות במקומות שונים ברחבי הארץ, ומצד שני התוצר עצמו, הקומפוסט, ובמיוחד כשהוא איכותי, משביח את הגידולים במידה ניכרת ותורם גם לאיכות הקרקע, כך שיש בו גם תועלת מיידית וגם תועלת לטווח הארוך. החשש העיקרי כשמתחילים לייצר קומפוסט ולהשתמש בו הוא מפני הגעת בעלי חיים שונים שנמשכים אל אותה פסולת אורגנית – ולכן כדאי לדעת איך לצמצם את הסיכוי להופעתם ומה עושים אם בכל זאת הגיעו אורחים לא רצויים.

איך למנוע הופעת זבובונים?

 

ה"סוד" של קומפוסט מוצלח הוא תמהיל מדויק של שכבות רטובות ויבשות. אם שאריות המזון והפסולת הרטובה מכוסה בעלים יבשים, הסיכוי שיופיעו זבובונים נמוך מאוד ולמעשה אפסי. כדאי לזכור שהכיסוי גם מבטיח היווצרות של כיסי אוויר בתוך הקומפוסט, כך שיהיה מספיק חמצן עבור החיידקים שמפרקים את החומרים האורגניים. העלים היבשים (או הגזם) גם מונעים מפגעי ריח, כך שכדאי כמובן להשקיע ביצירת שכבה זו.

באופן דומה, חשוב להקפיד שהקומפוסט לא יהיה יבש מדי, שכן אם לא נקפיד על כך – החיידקים לא יוכלו לפרק את הפסולת האורגנית ומי שיגיעו כדי לנצל אותה הם חרקים שונים ובפרט ג'וקים שחושקים בשאריות המזון.

קומפוסט ובעלי חיים

למה אסור לזרוק לקומפוסט שאריות מזון מהחי?

 

אחת הסיבות העיקריות להופעת בעלי חיים מסוגים שונים באיזור הקומפוסט היא שאריות של בעלי חיים אחרים, כלומר בשר (כולל דגים, עוף ועצמות). כן ניתן לשים בערימה קליפות ביצים, פסטות, קטניות מכל הסוגים, מרקים מקולקלים, לחמים ושאריות קפה שחור.

הקפדה על כלל זה מפחיתה במידה ניכרת את הסיכוי שיופיעו מכרסמים, כך שגם לא תצטרכו לבצע הדברה נגד חולדות בבית ובחצר.

מה עושים אם מופיעים סביב הקומפוסט מכרסמים?

 

אמנם ישנם כאלה שמתעלמים מהנוכחות של העכברים או החולדות, מתוך מחשבה שעדיף שהם יסתובבו באזור הקומפוסט ולא ייכנסו אל הבית – אבל ההמלצה היא כן לבצע הדברת חולדות.

סיבה אחת לכך היא שאי אפשר להבטיח בוודאות שהעכברים ו/או החולדות אכן יישארו באזור הקומפוסט ולא ינסו להיכנס לבית לחפש עוד מזון זמין עבורם. סיבה שנייה היא שהחולדות עלולות לנשוך – גם חיות מחמד וגם בני אדם – כשהן מרגישות בסכנה, ואילו העכברים עלולים להעביר חיידקים מסוכנים ובהם סלמונלה ולפטוספירה (החיידק שגורם למחלת העכברת, שבין התסמינים שלה כאבי שרירים, כאב ראש, דימום בריאות, דלקת קרום המוח ואי ספיקת כליות).

בהתאם, הזמנת איש מקצוע מנוסה מגנה לא "רק" על הקומפוסט אלא גם על בני הבית. עוד כדאי לדעת שישנן שיטות הומניות להדברת מכרסמים – באמצעות פיזור מושכל של מלכודות כלוב. אחרי שהעכבר או החולדה נכנסים למלכודת, המדביר חוזר כדי לקחת את הכלוב ולשחרר את המכרסם בשטח פתוח הרחק מכם.

תפריט נגישות

Call Now Button