כך תשמרו על גידולים חקלאיים באמצעות קומפוסט והרחקת מזיקים

אם אתם בעלי אדמה חקלאית ורוצים שהיא תוכל לספק לכם מספר רב של מחזורי גידול חקלאיים, עליכם לשמר בה מספר תנאים אופטימאליים ולטייב אותה לפני הזריעה באמצעות קומפוסט. מהו קומפוסט, מהי חשיבותו של קומפוסט בשמירה על גידולים חקלאיים, כיצד מייצרים קומפוסט איכותי ומהם הדגשים החשובים בעת השימוש בו? הנה התשובות.

 

מה זה בעצם קומפוסט? ומדוע כל כך חשוב להשתמש בו?

על מנת להצליח ולגדל תוצרת חקלאית במחזורים רבים, יש צורך בקרקע שעשירה בחומרים אורגניים מסויימים שמדשנים אותה ומאפשרים תנאים אופטימליים לגידולים השונים. בעוד בטבע מתרחשים מנגנונים טבעיים שונים אשר מעשירים את הקרקע באותם חומרים ומבצעים דישון אורגני ללא התערבות יד אדם, כאשר מדובר בגידולים חקלאיים כן נדרשת התערבות שכזאת, מאחר ולאחר כל מחזור גידול של תוצרים וקטיפתם, האדמה מאבדת חומרים אורגניים שחיוניים מאוד למחזור הגידול הבא. אותה התערבות מתבצעת באמצעות קומפוסט – דשן שעשוי מזבל אורגני שעובר פירוק הדרגתי בתהליך אירובי ובתנאים מבוקרים, עד לקבלת התכונות הרצויות ממנו בתור דשן טבעי איכותי.

קומפוסט איכותי לחקלאות

קומפוסט לטיוב קרקע לחקלאות חשוב לה ממספר היבטים: הוא מספק לאדמה את החומרים האורגניים הנדרשים עבורה לתמיכה בגידולים חקלאיים חדשים, משפר את יכולות ספיגת המים של הקרקע, מונע סחף ומעודד את פעילותם של מיקרואורגניזמים חיוניים. חשיבות נוספת לשימוש בקומפוסט היא נושא המיחזור, מאחר ופסולת של תעשייה אחת (למשל, גידול בקר, עופות וכו') הופכת להיות משאב חיוני לתעשייה אחרת (ממנה למעשה עשוי הקומפוסט) ונמנע זיהום מקורות מים ומזון במחוללים פתוגניים.

 

כיצד מייצרים קומפוסט?

ייצור קומפוסט מתבצע בשלושה שלבים עיקריים:

  • שלב מזופילי – זהו השלב ההתחלתי שבו החומר האורגני בתערובת הקומפוסט מתחיל לעבור פירוק על ידי מיקרואורגניזמים שונים (חיידקים, פטריות וכו'). בשלב זה נוצר חום שמגיע עד לכדי 50 מעלות.
  • שלב תרמופילי – בשלב זה תהליכי הפירוק מואצים, טמפרטורת הקומפוסט ממשיכה לעלות ומגיעה עד ל- 80 מעלות כך שפתוגנים למעשה מושמדים בשלב זה. בשלב הראשון מתפרקים בעיקר סוכרים וחלבונים וכעת, הודות לטמפרטורה הגבוהה, מתפרקת גם תאית.
  • שלב ההבשלה – בשלב הסופי הטמפרטורה יורדת, הריחות הקשים שאפיינו את התהליכים הקודמים אינם קיימים עוד והדשן עובר למצב יציב. זהו השלב הארוך ביותר שנמשך עד כחודש.

 

החומרים שנכנסים לתהליך ושמהם מורכב הקומפוסט הם רבים ומגוונים וכוללים תערובות של גזם, קש וזבלי בעלי חיים. במידה ומדובר בקומפוסט שמיועד עבור חקלאות אורגנית, יש להשתמש אך ורק בפסולת אורגנית צמחית.

 

הקריטריונים של קומפוסט איכותי

קומפוסט איכותי יתבטא במספר קריטריונים שחשוב שתכירו כאשר אתם באים לרכוש אותו מחברה מסויימת:

  • אחוז רטיבות נמוך – כך שהוא כולל יותר חומר אורגני ופחות מים.
  • חסר ריח חריף – קומפוסט בעל ריח רע חזק הוא כזה שלא עבר את כל שלבי ההיווצרות שלו בצורה מלאה. במקרים שכאלו תכולת המיקרואורגניזמים בדשן היא עדיין גבוהה, מה שעשוי לפגוע בגידולים החקלאיים שלכם.
  • יחס C/N – בין 10 ל- 15 כך שהוא עשיר בחנקן, חומר שתורם להיווצרות חלבונים חיוניים בגידולים השונים.
  • בעל רמת מליחות נמוכה – שכן מליחות רבה מידי עלולה לפגוע בגידולים.
  • חסר פתוגנים – על מנת למנוע סיכוי לזיהומים למיניהם.

 

לא על הקומפוסט לבדו

לצד שימוש בקומפוסט חשוב לוודא שמתבצעות פעולות להרחקת מזיקים שונים שיכולים לנצל את ההזדמנות שנפלה בחיקם ליהנות ממשאב עתיר בחומרים אורגניים זמינים, מה שבסופו של דבר עלול לחבל באיכות הגידולים החקלאיים שלכם. קיימות כיום מגוון שיטות להדברת מזיקים, ביניהן גם הדברה ירוקה ואורגנית שלא פוגעות בגידולים עצמם ולא בצרכן הסופי, כך שאין לכם שום סיבה לדאוג מביצוע התהליך החשוב הזה.

תפריט נגישות

Call Now Button